Verso Food avaa Kauhavan-tuotantolaitoksensa: uudella liiketoimintamallilla globaaleille markkinoille

Suomalaisesta härkäpavusta kasvisruokatuotteita kehittävä Verso Food Oy avasi uuden tuotantolaitoksen Kauhavalla 2.4.2019, jolloin eduskunnan puhemies Paula Risikko vihki tuotantolaitoksen käyttöön. Uusi ja määräajassa valmistunut tehdas jalostaa suomalaisesta härkäpavusta nykyisiä ja täysin uudenlaisia raaka-aineita sekä kuluttajille että suurkeittiöille. Kauhavan tuotantolaitos työllistää jatkossa 20 henkeä, ja investoinnin suuruus on 11 miljoonaa euroa.

Suuren suosion saaneen Härkis-tuoteperheen valmistus jatkuu Kauhavalla. Sen lisäksi Verso Food aloittaa uuden tehtaan myötä täysin uuden liiketoiminnan: kansainvälistymistä tukevan komponenttiliiketoiminnan.

Uusi tuotantolaitos valmistaa Kauhavalla raaka-ainekomponentteja hyödyntäen Verso Foodin erityisosaamista, patentoituja tuotantomenetelmiä ja suomalaista härkäpapua. Vientimarkkinoilla tarkoin valitut kumppanit vastaavat Kauhavalla kehitettyjen tuotteiden lopullisesta muotoilusta ja pakkaamisesta paikallisen markkinan ruokakulttuurin mukaisesti. Hiotusta raaka-aineesta voidaan tehdä Härkistä eri muodoissa, tai monenlaisia muita härkäpaputuotteita.

”Me Verso Foodissa keskitymme härkäpapuun liittyvään osaamiseen ja tuotekehitykseen. Tarjoamme kumppaneille myös kuluttajaymmärryksen, tuotekehitystuen, sekä valmiin brändin ja markkinointistrategian. Kyseessä on suomalaisin voimin kehitetyn ja muotoillun, puhtaan kotimaisen maatalousraaka-aineen uudenlainen vienti maailmalle. Saamme kaikki olla ylpeitä tästä uudesta tavasta ajatella sekä viedä kotimaista osaamista maailmalle, Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpää kertoo.

Vastuullinen liiketoimintamalli vastaa kuluttajien toiveisiin

”Koko liiketoimintamalli on ajateltu vastuullisuus edellä. Pystymme tehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen toimitusketjuun, jossa pääasiassa on kasvisruoka ja suomalainen, ikivanha ja herkullinen härkäpapu. Olemme kehittäneet ruokaosaamisemme nyt siihen pisteeseen, että pystymme rakentamaan globaalin menestystarinan kuluttajien arvostamalla vastuullisella tavalla”, Järvenpää sanoo. ”Hienoa on myös hävikin minimointi: tuotanto kohdemaassa on suoraviivaista, kun raaka-ainepohjat ovat Suomessa pitkälle esivalmisteltuja”, Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpää kuvailee.

Kumppaniajattelu tuo myös lisäarvoa kaupalliseen kilpailutilanteeseen. Kaiken ytimessä on paikallisen ruokakulttuurin ja maun kunnioittaminen.

 

Lisätietoja:
Verso Food Oy, toimitusjohtaja Tomi Järvenpää
puh. 040 547 6020, tomi.jarvenpaa@versofood.fi